четвер, 9 січня 2014 р.

Складнопідрядні речення з підрядними місця і часу (Урок з ароматом кави)

Мета уроку: ознайомити учнів зі складнопідрядними реченнями з підрядними обставинними та їх різновидами; формувати вміння впізнавати речення з підрядними часу та місця, ставити питання від головного до підрядного; розвивати вміння відтворювати й аналізувати причинно-наслідкові зв’язки; удосконалювати пунктуаційну грамотність, збагачувати словниковий запас школяра; розвивати пізнавальний інтерес учнів; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: підручник, індивідуальні картки, учнівські презентації.

Хід уроку
I.                   Організаційна частина
II.                  Мотивація навчальної діяльності
           Емоційне налаштування на урок.
 Учитель. Одного разу до батька прийшла дочка й скаржиться:
I.      Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажена, у мене більше нема сил. Що мені робити?
Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою. В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави.Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце й налив ц чашку кави.
-         Що змінилося? – запитав він свою дочку.
-         Яйце й морква зварилися,а  зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.
-        Ні доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися -тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою, рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов . Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі  й ніжні лише тверднуть і міцніють.
-         А кава?
-       Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили  окріп на чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини, - вони змінюють обставини й перетворюють їх на щось нове та прекрасне, отримуючи користь і знання в цій ситуації.
Бажаю вам, шановні учні, ніколи не підлаштовуватися під обставини, а перетворювати їх на щось нове та прекрасне.
III.Повідомлення теми, мети, завдань на уроці.
Учитель. Слово кава походить від назви провінції Каффа ( Ефіопія). Кава – стародавній напій, який має багату історію. Існує понад 500 сортів кави. Однак за рівнем якості вирізняють три основних види: арабіка, робуста, ліберика. Спеціалісти відрізняють один сорт кави від іншого за ароматом.
IV.Актуалізація опорних знань
     Словникова робота.
Прочитайте словникову статтю.
Кава, и, ж. 1. Тропічне дерево, з насіння якої виготовляють ароматний напій;  кавове дерево. 2. Насіння цього дерева або порошок із цього насіння. 3. Поживний напій ( із цукру, часто також із молоком чи вершками) з цього порошку. Приклад: Замовити чашечку кави.
Бесіда.
-         Яке речення називається складнопідрядним?
-         Які види складнопідрядних ви знаєте?
-         Як визначити вид складнопідрядного речення?
   Гра « Розпізнай речення»
 Визначте вид поданих речень.
1.     Серед дослідників побутує думка, що нефільтрована кава підвищує рівень холестерину в організмі.
2.     Кавові зерна містять речовину, яка називається кафестрол.
3.     Кафестрол – це речовина, що підвищує рівень холестерину в крові.
4.     Кафестрол виділяється, якщо гарячу воду лити безпосередньо на кавовий порошок.
5.     Це відбувається і тоді, коли мілко змелену каву доводять до кипіння декілька разів.
6.     Треба пам`ятати, що без паперового фільтра кафестрол залишається в завареній каві.
7.     Одна чашечка нефільтрованої кави,  яка містить до чотирьох міліграмів кафестролу, підвищує рівень холестерину приблизно на 1 %.
8.     Дослідження доводять, що нефільтрована кава-еспресо також містить кафестрол.
9.     Однак еспресо менше підвищуватиме рівень холестерину, якщо його пити маленькими чашечками.
10.                       Отже, вчені встановили, що кава, приготовлена з використанням паперового фільтра, кафестролу не містить.
Відповіді:


1.~~~~~~~~                               
2.~~~~~~~~
3.~~~~~~~~
4.-.-.-.-.-.-.-.-.
5.-.-.-.-.-.-.-.-.
6.--------------
7. ~~~~~~~~
8. .--------------
9. -.-.-.-.-.-.-.-.
10. .--------------, .~~~~~~~~


V. Вивченя нового матеріалу.
Учнівська презентація
Складнопідрядним реченням з підрядним місця називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на місце чи напрям дії, про яку йдеться в головному реченні.

Підрядні частини місця відповідають на питання

-         Де?
-         Куди?
-         Звідки?
           Наприклад: Десь там моя Вітчизна неземна, де пахнуть зорі, ніби євшан- зілля.

Із секретів синтаксису
Підрядні частини місця можуть стояти:
1)  після головної частини речення:
Там ясна світлиця, де красна дівиця (Нар.творч.).

2)  перед головною частиною: Де творчості немає, там і життя нема! (В.Сосюра).
3)  всередині головної частини: Там, де ростуть кавові дерева, рівний клімат, температура 15-20 оС .

 Учитель. Про походження кави існує  безліч легенд. Одна з них розповідає , що пастух на ім’я Калдім помітив, що кози,які, ласували листям кавових дерев, ставали особливо активними і бадьорими. Калдім зібравши ягоди дерев, замочив їх у воді. Отриманий напій виявився гірким. Спересердя пастух жбурнув гілку з ягодами у вогонь – і раптом відчув приємний аромат тліючих ягід. Люди з часом навчилися готувати каву, існує багато рецептів її приготування.
Різновиди кави
§  Еспресо – чорна міцна кава. Подається зі склянкою води.
§  Шлагоберс – чорна міцна кава зі звичайними вершками.
§ Фарісеєр – чорна міцна кава зі збитими вершками й ромом
§  Айншпенер – велика чашка  неміцної кави зі збитими вершками.
§  Кайзермеланж – чорна міцна кава з яєчним жовтком та коньяком

Самостійна робота. Запишіть подані прислівники разом, окремо або через дефіс.
Рано/вранці, колись/то, день/у/день, по/латині, все/одно, с/покон/віку, до/побачення, раз/у/раз, на/совість, в/гору, тільки/но, в/решті/решт, без/сумніву, до/речі, що/ночі, на/віки/вічні, аби/де, казна/де,  хоч/не/хоч, що/днини, по/українськи.
Гра “Виконай швидко”
§  Багато років учені намагалися розробити способи приготува…я кави без трад…ційного заварюва...я.
§  По…перше зварити каву часто не/можливо в багатьох с…туаціях у складних похідних умовах за відсутності посуду дж…рел тепла то/що.
§  По…друге існувала не/обхідність зб…рігання надлишків кавових бобів які за/звичай досить швидко втрачають аромат й інші корисні властивості.
§  У 1938 році швейцарський хімік Макс Моргенталер розробив свій метод виготовл…ння розчи…ої кави на замовлення Анрі Нестле, підприємця та хіміка який уже встиг заробити гроші на виготовл…нні сухого молока.
§  Разом вони запрова…жують бренд Нескафе.
Словникова робота
§  Бренд (англ. brand“тавро”, “відбиток у пам`яті”), -а, ч.
§  1. Знак, імідж, образ предмета, явища, рейтинг товару, продукту, його марка в найвигіднішому варіанті, який має високу репутацію у споживачів
§  2. Рекламна пропаганда.
Поміркуй! У кожному реченні вкажи головну й підрядну частини, постав до підрядної частини питання.


Скрізь, куди завозилася кава, напій набував популярності.
Там, за порогами, в степах, де землі щедрі і розлогі, сидять лелеки на стовпах.


У 21 столітті у світі успішно працює незліченна кількість ресторанчиків, кав`ярень, кафетеріїв, де можна обрати для себе найкращу каву.

Прочитай речення, 
дотримуючись правильної інтонації

Там, де зорі сяють з-за гори, над водою гнуться явори(А.Малишко).

Там, де в темінь тоне кучерявий вечір, хтось невтомним дзвоном дзвонить про чарівні речі (Д.Загул).

Ми підем, де трави похилі, де зорі в ясній далині (А.Малишко).

Над водою, де калина білим цвітом одцвіта, тихо явір-яворина 
задивляє крізь літа (В.Женевський)

Учнівська презентація
Запам'ятай!

Складнопідрядним реченням з підрядним часу називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на час або тривалість дії, про яку йдеться в головному реченні.

Підрядні частини часу відповідають на питання: коли, з якого часу, доки.



          Чому ж стоїш без руху ти, коли ввесь світ співає?
(Олександр Олесь)

З головною частиною речення підрядна часу поєднується сполучниками


коли, як, поки, доки, відколи, тільки що,
як тільки, ледве, лиш, скоро, щойно,

складеними сполучниками
в той час як, після того як, перед тим як,
до того як, з того часу коли,
 
яким можуть відповідати слова
тоді, доти, до тих пір, до того часу тощо.

Є скарби, допоки їх шукають (Л.Костенко).

Поміркуй!

Визнач головну й підрядну частини, постав питання до підрядної частини.



Араби заборонили вивіз із країни зерен кави тоді, коли кількість кавових будинків у Франції та Англії зросла.

Відколи мусульманський пілігрим на ім`я Баба Будан зумів таємно вивезти сім кавових зерен, відтоді бере початок розвиток кавових плантацій Індії.

Дев `яносто відсотків французів розпочинають свій ранок із чашечки кави відтоді, як Людовик
XІV спеціальним указом схвалив “напій життя”
Зробіть повний синтаксичний розбір речень
§  Коли Петро І перебував у Голландії, він вперше спробував “напій життя”.
§  Цар розпорядився пригощати кавою бояр навіть там, де знаходилася кунсткамера.
§  кунсткамера; ж. (нім.) зібрання і місце зберігання історичних, художніх, природничонаукових та інших колекцій рідкісних речей та місця зберігання їх.
Подумайте і дайте відповіді
1.     Яке речення називається складнопідрядним із підрядною частиною місця? часу?
Наведіть приклади.

2.     Назвіть засоби приєднання підрядної частини часу, місця до головної.
3.     У якій позиції відносно головної частини складнопідрядного речення можуть стояти підрядні частини місця і часу?
VI. Рефлексія
Перебудуйте прості речення в складнопідрядні, замінивши виділені другорядні члени близькими за змістом підрядними реченнями часу чи місця. Запишіть утворені речення.
§  1. Пройшло чимало часу з дня відкриття зерен кави.
§  2. До Європи кава потрапила в XVІ ст.
§  3. Каву п`ють зазвичай вранці.
§  4. І.-С. Бах любив випити чашечку кави після обіду.
§  5.Юрій - Франц Кульчицький ознайомився з технологією приготування напою в Туреччині.
§  6. У Відні український шляхтич відкрив у власному будинку кав`ярню.
Завершити народні прислів'я, визначити частини головну й підрядну.
Доки баба спече книші, …
Це буде тоді, …
Як пішов по масло, …
Тоді просо засівається, …
Загоїться, …
Для довідок: … як п'явка крикне, … як сухий дуб розвивається, … в діда не буде душі, … поки весілля скоїться, … то в печі погасло.
Відредагуйте рядки з учнівських творів
o Прокинувшись уранці, на вулиці йшов сніг.
o Зайшовши в парк, у вічі кидаються красуні ялинки.
o Прочитавши оті рядочки, якийсь особливий настрій огорнув мене.
o Побачивши матір, радісно забилося серце.
o Депутати, прибувші на сесію, розпочали роботу у вівторок.
o Він цю корову купив ще будучи телям.
VII. Заповнення таблиці ЗХД
VIII. Домашнє завдання
I група. Стаття Євгена Сверстюка «І.Котляревський сміється» сторінка 156, випишіть складнопідрядні речення місця чи часу.
II група. Поема «Енеїда» сторінка 127,випишіть складнопідрядні речення місця чи часу.
















Немає коментарів:

Дописати коментар